Mindig az első pár lépést a legnehezebb megtenni!

Ezért a második kihívásnak egy olyan Ezt csináld! típusú témát hoztam neked, ami nem jár komfortzóna tágítással, viszont egész biztos vagyok benne, hogy jó érzéssel tölt majd el.

Gondolj arra a munkavállalódra, akit legszívesebben klónoznál! Megvan? Kezd el leírni, hogy mi az, ami miatt őt klónoznád! Kérlek ne akard megúszni ezt a feladatot!

Ez nem megoldása a feladatnak: megbízható, pontos, jól kommunikál.

Ha csak idáig jutottál el, akkor most érezheted ahogyan egy öti-pötit megsuhintalak, hogy EJNYE!

A megoldás az, ha leírod azokat az eseteket, azokat a sztorikat, amik miatt kialakult benned az az érzet és gondolat, hogy ő az ideális munkavállalód. Tessék csak bátran kinyitni azt a sztoriládát, hagyd kiszabadulni az értékeket!

Könnyített feladatként azt is csinálhatod – ha egy emberben nem találtál meg eddig mindent -, hogy 2 vagy 3 munkatársadból „csinálsz” egy ideális personát (személyt).

Abban az esetben, ha nem voltál még olyan szerencsés, hogy dolgozhattál együtt az álom alkalmazottaddal, akkor csak szárnyaljon a fantáziád! Milyennek kellene lennie?!

Figyelem! Magadat nem ér lemodellezni 😀 abból biztosan nem találsz többet!

A holnapi, harmadik kihívás nagyon szorosan fog kapcsolódni ehhez, úgyhogy kérlek mindenképpen csináld meg!

Nem tudom, Te hogy vagy vele… Számomra mindig nagyon fontos volt, hogy akiket beengedek a cégembe, egy általam irányított csapatba, azzal működnie kell annak a bizonyos kémiának. Ezt az alapelvet elég hamar meghoztam és meg is húztam itt a határt, hogy én ugyan nem fogok kerülgetni egyetlen egy olyan embert sem, akivel nem egyezik az értékrendünk. És ez nem azt jelenti, hogy az én értékrendem tökéletes, hogy egy minta lenne, amit mindenki másolhat. Nekem is vannak defektjeim. Ezekkel együtt vagyok az, aki vagyok.

Ezt a gondolatot tovább fejtve teljesen természetes, hogy azok az emberek, akiket beengedek a bizniszembe, nem mind tökéletesek. Az évek során pontosan kialakult bennem, hogy milyen defekteteket vagyok képes elviselni és melyektől irtózom.

Szóval nem a tökéletes embert keressük, hanem a tökéletesen passzolót.

Nagyon sok helyen látom, hogy a tulajdonos, a vezető, inkább nem megy be akkor a cégébe, amikor az az eladó van, inkább nem küldi el a feladatokat délelőtt az asszisztenciának, mert délután lesz az, akivel ő igazán szót ért, inkább megkér valakit, hogy szóljon annak a dolgozónak, mert nem szívesen beszél vele…

Háború és béke hosszan sorolhatnám ezeket a sztorikat, amikor látom, hogyan próbáljátok „elkerülni” a kommunikációt némelyik munkatársatokkal.

Ez a probléma forrás, amikor bekerülök egy vállalkozáshoz, hogy rendbe tegyük a munkáltatói stratégiát, abban csúcsosodik ki, hogy a bevezetni kívánt változtatásokhoz, mit fog szólni az a munkavállaló, akivel amúgy sem működik a kémia.

Azokhoz a változtatásokhoz, melyek egyébként nagyon szívet melengetőek a tulajdonosnak, a vezetőknek és amelyek olyan működést biztosítanának a vállalkozásnak, hogy az ég világon senkit nem kellene „kerülgetni” és mindenki tudja és teszi is a dolgát.

Fontosnak tartom felhívni a figyelmedet arra, hogy ez az elv minden pozícióban nagyon fontos! A takarítónénitől kezdve…

Ismered azt, amikor az USA elnöke ellátogatott a NASA központjába és megkérdezte a folyosón a takarítónőtől, hogy ő mit csinál a NASAnál?

 „Elnök úr! Mi embereket küldünk a Holdra!” válaszolta a takarítónő.

Ugye ilyen elhivatott takarítónőre vágysz te is?! Ez attitűd, nem tanítható. Vagy van, vagy nincs. Viszont remekül és betonbiztosan fel lehet mérni, hogy egy jelöltnél megvan-e.

Fontos pontosan tudnod, hogy milyen típusú, attitűdű, viselkedésű, értékrendű embereket szeretnél beengedni a vállalkozásodba.

Én szeretném, ezért dolgozom nap, mint nap, hogy a vezetők, a tulajdonsok örömüket leljék a munkatársaik vezetésében. Még akkor is, ha egy irtó nehéz időszakot élünk meg, ami azért most sok területen jellemző. Ehhez viszont olyan embereket kell beválogatnunk a csapatunkba, aki megfelel az általad felállított mércének.

Tudom, hogy az a bevett szokás, hogy elsősorban a szakmai tudását méritek fel a jelöltnek. Tudjon mindent, amit leírtatok a szakmai elvárások rovatban. Csak azután érdekel, hogy milyen ember is valójában.

Az a rossz hírem van, hogy egyre nehezebben fogtok szakmailag kész embert kapni. Az egyre nehezebb alatt azt értem, hogy ritka lesz, mint a fehér holló és ezzel párhuzamosan drága is.

Én már évek óta az alapján szűröm a jelölteket, hogy

1. mennyire illik bele az ideális jelöltre összeírt embertípusba, azaz milyen az attitűdje

2. rendelkezik-e azokkal a képességekkel, ami ahhoz kell, hogy könnyen és gyorsan betanuljon az általam elvárt szakmai feladatokba és meghatározott minőségbe

3. mennyire rugalmas. Ugyanis sokkal jellemzőbb az, hogy ma felveszem egy adott munkakörre, egy adott feladatlistával, de ahogy fejlődik a vállalkozás, úgy fejlődik az ő pozíciója is. Ezért neki is fejlődnie kell azzal együtt.

Ez után a három tényező után vizsgálom csak meg azt, hogy szakmailag milyen tapasztalattal rendelkezik. Természetes, hogy agysebésznek nem veszek fel olyat, aki konyhalány volt… remélem érted, hogy milyen keretek között kezelem ezt a kérdést.

Összegezve ebben az Ezt csináld! kihívásban az a feladatod, hogy meghatározd milyen a Te ideális jelölted. Milyen defekteket viselsz el könnyen. Mi az, ami nem hiányozhat a jelöltből és MI az, ami egyáltalán nem érdekel, hogy megvan-e benne vagy nem.

Kellemes ideális munkavállaló személyiség tervezést kívánok neked!